Tonetroll

Tonetroll er en avdeling med inntil 18 barn i alderen 3-6 år med 3 ansatte.

Tonetroll er en storbarnsavdeling med barn fra 2-6 år.

Som regel er det 18 barn på avdelingen sammen med tre voksne.

Vi voksne har mange roller i løpet av en dag, vi megler i konflikter, bistår barn som trenger hjelp, og er opptatt i lek sammen med barna.

Det kan slås fast med en gang: det er mer liv og røre på en storbarnsavdeling enn på en småbarnsavdeling.

Vi som arbeider på Tonetroll er godt vant med at det til enhver tid skjer mye rundt oss, og vi utvikler raskt ”øyne foran og bak”.

På Tonetroll er uken lagt opp med ulike aktiviteter fra dag til dag.

Normalt sett jobber vi med ett, eller flere tema gjennom en hel måned, som er i tråd med barnehagens årsplan og andre rammeverk, som Rammeplan for barnehagen, og Barnehageloven. Disse temaene vil igjen være en rød tråd gjennom hele barnehageåret.

Noen dager i uken er vi sammen i hel gruppe, noen ganger deler vi oss i to grupper, og andre ganger deler vi oss i tre. Noen ganger etter alder, og andre ganger på tvers av alder.

Barna på Tonetroll er ofte mye sammen på tvers av alder, både inne og ute. Det syns vi er utrolig hyggelig. De yngste kan lære av de eldre, og motsatt. De eldste lærer også å ta hensyn til, og hjelpe de yngre i ulike situasjoner. Vi fokuserer på at vi alle har ulike behov og forutsetninger, og at vi er forskjellige. Dette har vi god erfaring med, og vi opplever det som positivt for alle barna.

Vi er opptatt av at barna skal oppleve livsmestring, og få muligheten til å kunne vokse opp til å bli den beste utgaven av seg selv!

Alle barn er ulike, og det ønsker vi og jobber for at det skal skapes rom for på Tonetroll – vi er alle unike på hver våre måter!

Alle barna på Tonetroll skal få vokse og utvikle seg i sitt tempo, ut ifra alder, modenhet og egne forutsetninger.

På Tonetroll legger vi vekt på at barna utvikler selvstendighet. Barna møter gradvis økende forventninger i forhold til å kle på seg selv og i å holde orden på egne ting.

De må også være med på å rydde leker på avdelingen, rydde egen plass i gangen og rydde bort matbokser/ drikkeflasker. Barna øver også på å bruke kniv og gaffel, og å dele opp maten sin selv, når vi serverer varmmat. Det å øve seg på å vente på tur er også noe vi jobber med.

Vi ønsker og tror på at det å la barna få lov til å prøve å feile, utfordre seg selv, og tørre å prøve selv, er med på å skape trygge, robuste barn, med god selvtillit og god selvfølelse. Dette er viktige egenskaper som barna senere kan dra nytte av når de både etter hvert skal over i skolen og også senere i livet.