Tilvenning Mosetuss

Å begynne i barnehagen er et stort steg. For mange barn er dette første gang de skal forholde seg til andre enn den helt nærmeste familien. Etter hvert vil barna knytte et sterkere bånd til personalet i barnehagen enn til familiemedlemmene utenfor kjernefamilien. For å få til dette bruker vi lang tid på tilknytningsperioden, slik at starten skal føles så trygg som mulig for både barn og foreldre.

Når barnet ditt begynner i barnehagen, vil barnet få en primærkontakt. Dette er en i personalgruppen som skal ha ekstra ansvar den første tiden. Det innebærer at denne personen vil møte barnet når dere kommer i barnehagen, være sammen med barnet og en av foreldrene inne på avdelingen, skifte bleie på barnet den første tiden når barnet er der alene, spise sammen med barnet og legge barnet i vognen. En primærkontakt blir en trygg base for barnet. Dette er viktig hvis det skal klare å ta inn over seg sine nye omgivelser, og tørre å leke. Hvis barnet vet at primærkontakten er i nærheten er det enklere å ta seg rundt på avdelingen, og hvis barnet vet at den samme voksne skal skifte bleien min og legge meg i vognen, er det også lettere å slappe av, og bli kjent med resten av barna og de andre voksne på avdelingen.

Tilvenningen med foreldre varer, som regel, fra 3-6 dager. Da er foreldrene sammen med barnet inne på avdelingen, og deltar på alle rutiner sammen med barnet sitt. De første dagene er det nok å være i barnehagen frem til lunsj. Deretter utvider vi tiden barnet er i barnehagen litt hver dag. I samarbeid med dere foreldre planlegger vi når barnet skal være alene i barnehagen. Den første dagen barnet skal være alene, kommer dere inn på avdelingen og er litt sammen med oss. Deretter tar primærkontakten over. Vi anbefaler korte dager de første ukene.

Alle barn er forskjellige, og noen trenger lenger tilvenning enn andre. Vi ser alltid an hvert barns behov, og tilrettelegger ut ifra hva ditt barn trenger.

De første tre dagene ser slik ut (se under).

Dag 1

En forelder og barnet kommer til barnehagen klokken 09:30. Dere er sammen med barnet inne frem til etter lunsj (vi spiser 11:00). Barnet sover hjemme denne dagen. Hvis barnet sover på morgenen (de barna som er vant til to dupper) er det andre duppen som gjøres hjemme den første dagen.

Dag 2 og 3

En forelder og barnet kommer til barnehagen 09:30. Dere er i barnehagen hele dagen frem til ca. 14:30/15:00. Den første dagen barnet våkner i vognen tar vi opp barnet sammen. Etter dette tar primærkontakten opp barnet, og henter dere foreldre etter en liten stund.

Dag 4 +

De foreldrene som kan være i barnehagen en eller to dager ekstra kan det.

Den første dagen barnet skal være alene i barnehagen så kommer dere inn med barnet klokken 09:30. Dere leker inne sammen med barnet en liten stund før dere går. Personalet på Mosetuss har lang erfaring med tilvenning og avskjeder. Vi vet at dette er vanskelig for både små og store. Vi har gode, varme  klemmer, og store trygge fang, og skal ta godt vare på barna når dere går.