Tivenning Tonetroll.

Overgangen fra Mosetuss til Tonetroll går gjerne gradvis da alle barna kjenner alle barna på huset og dørene mellom avdelingene ofte er åpne.

Fester og arrangementer er oftest i samlet tropp.

På Tonetroll legger vi vekt på et godt møte med barnehagen hver morgen med god tid til overlevering av viktige beskjeder.

På Tonetroll er det lek på tvers av alder og i aldersinndelte grupper både inne og ute. Da kan de yngste lære av de eldre og motsatt. De eldste lærer også å ta hensyn til og hjelpe de som er yngre noe som vi opplever som positivt for alle barna.

Barna som kommer fra Mosetuss får god anledning til å besøke sin "gamle" avdeling når de ønsker det.

I sin nye hverdag på Tonetroll får de øve på selvstendighet i forhold til å kle på seg selv, holde orden på egen plass, rydde leker og rydde bort etter mat. Under måltidet har vi fokus på mestring og matglede. Ved varmmat får alle det samme på tallerkenen sin og vi voksne fremsnakker maten, da blir det plutselig spennede å smake på ny mat.

Noen har fortsatt behov for en liten hvil midt på dagen og det legger vi til rette for i vogn ute.

Overgang mellom forskjellige barnehager:

Dag 1:

En forelder og barnet kommer til barnehagen klokken 09:30. Dere er sammen med barnet inne frem til etter lunsj (vi spiser 11:15). Hvis barnet sover gjøres dette hjemme den føreste dagen.

Dag 2 og 3 :

En forelder og barnet kommer til barnehagen 09:30. Dere er i barnehagen hele dagen frem til ca. 15:00.

Hvis barnet sover; Den første dagen barnet sover i barnehagen legger vi og tar opp barnet fra vognen sammen. Etter dette tar primærkontakten opp barnet, og henter dere foreldre etter en liten stund.

Dag 4 +:

De foreldrene som kan være i barnehagen en eller to dager ekstra kan det.

Den første dagen barnet skal være alene i barnehagen så kommer dere inn med barnet. Dere leker inne sammen med barnet en liten stund før dere går. Personalet har lang erfaring med tilvenning og avskjeder. Vi vet at dette er vanskelig for både små og store. Vi har gode, varme, klemmer, og store trygge fang, og skal ta godt vare på barna når dere går.